جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چگونه قرقاول را روی زمین یا بستر پرورش دهیم؟| آموزش پرورش قرقاول روی زمین یا بستر

پرورش قرقاول در بستر

پرورش قرقاول به عنوان یک پرنده ارزشمند، درآمدی پرسود داشته و سبب افزایش نسل این پرندگان خواهد شد. پرورش این پرنده، دارای روش‌های متفاوتی است که هرکدام مزایا و معایبی دارند. آموزش پرورش قرقاول روی زمین یا بستر، یکی از روش‌های پرورش قرقاول است که ما در این مقاله توضیح داده‌ایم. این روش بسیار ساده است اما ریسک بالایی برای فرد سرمایه گذار دارد؛ اما روش دیگر یعنی پرورش قرقاول در قفس، روشی امن‌تر بوده و نسبت به روش قبل تلفات و ضرر بسیار کمتری دارد.

پرورش قرقاول روی زمین
پرورش قرقاول روی زمین

حتما بخوانید:  آموزش ساخت قفس قرقاول

قرقاول چگونه موجودی است؟

قرقاول گونه‌ای از پرندگان است که علاوه بر زیبایی ظاهری، گوشت آن نیز بسیار پرخاصیت بوده و برای درمان مشکلاتی همچون رماتیسم، تنگی نفس و… بسیار مفید است. تخم قرقاول نیز به عنوان یک منبع سرشار از انرژی، ویتامین و آهن شناخته شده که بسیار مقوی‌تر از تخم مرغ است. نژادهای زیادی از قرقاول وجود دارد که هرکدام، نشان دهنده مکان رشد و تغذیه متفاوت آن‌ها است.این پرنده بیشتر اوقات در جنگل‌ها زندگی کرده و غذای غالبش از میوه‌ها، برگ درختان، حشرات و دانه‌های موجود روی زمین است.

آیا پرورش قرقاول کاری سودمند است؟

در جواب این سوال باید بگوییم بله؛ برای پرورش قرقاول نسبت به سایر پرندگان هزینه کمتری لازم است. به دلیل اینکه، قرقاول سریع‌تر رشد کرده و کمتر به بیماری‌های رایج بین پرندگان مبتلا می‌شود. گوشت قرقاول به دلیل خواص بسیاری که دارد، بسیار مورد توجه واقع شده و همین امر موجب افزایش سود شما خواهد شد. اما این، تنها محصول قرقاول برای فروش نیست. فروش تخم قرقاول، انجام مراحل جوجه کشی و فروش خود قرقاول به عنوان پرنده ای زیبا، می‌تواند سود شما را از پرورش قرقاول افزایش دهد.

پرورش قرقاول چه روش‌هایی دارد؟

به دلیل اینکه پرورش قرقاول در مقایسه با بقیه پرندگان، راحت‌تر بوده و مشکلات کمتری دارد، پرورش این پرنده در حیاط منزل یا باغ شخصی شما نیز، امکان پذیر است که به آن روش سنتی نیز می‌گویند.

علاوه بر این روش، پرورش قرقاول با روش صنعتی نیز انجام می‌گیرد که در آن، قرقاول درون قفس‌های مخصوص رشد کرده و به محصولی سودآور تبدیل خواهد شد. همچنین در روش صنعتی، با خرید یک دستگاه جوجه کشی می‌توان سرعت رشد و پرورش قرقاول را افزایش داد.

برای پرورش قرقاول چه امکاناتی لازم است؟

با اینکه گفتیم پرورش قرقاول، بسیار راحت‌تر از باقی پرندگان است؛ اما همانند هرکاری، برای شروع، احتیاج به تهیه لوازم و تجهیزاتی دارد که در ادامه این موارد را عنوان می‌کنیم.

  • محل پرورش قرقاول باید مکانی مرتبط با تعداد قرقاول‌ها بوده، به طوری که برای هر قرقاول فضای خالی و مناسب جهت تغذیه و رشد وجود داشته باشد؛ همچنین محل نگهداری قرقاول‌ها باید تمیز و بدون آلودگی باشد.
  • دمای محل پرورش قرقاول باید کاملا مناسب و متعادل با شرایط رشد قرقاول بوده و در صورت لازم از گرم‌کننده یا سرد‌کننده‌های مخصوص استفاده شود.
  • در محل پرورش قرقاول باید هوا در جریان بوده تا بوی نامطبوعی در فضا پخش نشود.

آموزش پرورش قرقاول روی زمین یا بستر

پرورش قرقاول روی زمین یا بستر، یکی از ساده‌ترین روش‌های پرورش قرقاول است که برای انجام آن باید مراحل مشخصی را بگذرانید.

  • مرحله اول، تهیه مکان مناسب برای قرقاول است. کف بستر باید با پوشال پر شده و نرم باشد؛ زیرا اگر قرقاول روی زمین نگهداری بشود، پای او دچار آسیب خواهد شد.
  • در مرحله دوم باید برای گرمای شدید روزهای تابستان و یا سرمای زمستان، تجهیزات لازم را تهیه کرد تا قرقاول تلف نشود.
  • سومین مرحله تهیه دانه و غذای مناسب، برای هر مرحله از رشد قرقاول است. آب و دانه قرقاول‌ها را باید متناسب با جمعیت آن‌ها تهیه کنید تا از بروز بیماری جلوگیری شود.
  • در آخرین مرحله نوبت به تهیه خود قرقاول می‌رسد. قرقاول را می‌توانید به صورت بالغ یا جوجه خریداری کنید؛ همچنین می‌توانید تخم نطفه‌دار قرقاول را تهیه کرده و 23 روز صبر کنید تا جوجه قرقاول متولد شود.

البته این روش در کنار سادگی، معایب بسیاری دارد که می‌تواند سبب تلف شدن قرقاول و از دست رفتن سرمایه شما شود.

روش پرورش قرقاول روی زمین یا بستر چه معایبی دارد؟

پرورش قرقاول روی زمین یا بستر که به روش سنتی معروف است، از گذشته تا به حال، یکی از روش‌های مورد استفاده برای پرورش قرقاول بوده است. اما با پیشرفت تکنولوژی، ثابت شد که این روش برای قرقاول بسیار ضرر داشته و سبب تلف شدن آن خواهد شد. به همین دلیل روش پرورش قرقاول در قفس، جایگزین روش قبلی شده و امروزه افراد بسیاری طرفدار این نوع از پرورش هستند. دلایلی که ثابت می‌کند روش سنتی، روش خوبی در مقایسه با پرورش قرقاول در قفس نیست، به شرح زیر است :

  • هنگامی که از روش سنتی برای پرورش استفاده می‌شود، قرقاول‌ها آزادانه حرکت کرده و ممکن است با هم درگیر شوند. این درگیری سبب آسیب رسیدن به قرقاول‌ها و در نتیجه ایجاد بیماری در آن‌ها خواهد شد. همچنین آن‌ها انرژی بیشتری صرف کرده و مقدار تغذیه هر یک بیشتر می‌شود که این مورد اصلا به نفع صاحب قرقاول نیست.
  • استفاده از پوشال برای بستر قرقاول، نظافت و ضدعفونی محل زندگی آن را دچار مشکل کرده و همین امر باعث شیوع بیماری میان قرقاول‌ها خواهد شد.
پرورش قرقاول روی زمین
پرورش قرقاول روی زمین

حتما بخوانید: آموزش ساخت سالن پرورش قرقاول از ۰ تا ۱۰۰

استفاده از قفس برای پرورش قرقاول چه مزایایی دارد؟

پرورش قرقاول در قفس، مزایای بسیاری دارد که سبب افزایش رشد قرقاول‌ها و در نتیجه سود بیشتر سرمایه‌گذار خواهد شد.

وجود قفس، سبب استفاده درست از فضا شده و به هر قرقاول فقط فضای مورد نیازش داده خواهد شد. این کار باعث صرفه جویی در خرید سالن‌ها و قفس‌ها و ایجاد محیطی امن‌تر برای قرقاول در ارتباط با سایر قرقاول‌ها می‌شود. در این روش ضدعفونی محل رشد قرقاول نیز راحت‌تر بوده و به همین خاطر امکان شیوع بیماری کمتر خواهد بود.

پرورش قرقاول روی زمین
پرورش قرقاول روی زمین

حتما بخوانید: صفر تا صد آموزش پرورش قرقاول + نکات لازم

جمع بندی

ما در ابتدای این مقاله سایت قفس بلدرچین به توضیح در مورد پرنده ای پرسود به نام قرقاول پرداختیم و گفتیم که این پرنده به دلیل هزینه‌های کمتر، سود بیشتری را برای پرورش آن به دنبال دارد. همچنین درباره آموزش پرورش قرقاول روی زمین یا بستر توضیح دادیم و متذکر شدیم که این روش، به دلیل خطری که برای قرقاول و در نهایت برای سرمایه ما داشته، توصیه نمی‌شود. همچنین گفتیم روشی که امنیت بیشتری دارد و سبب رشد بهتر قرقاول‌ها خواهد شد، استفاده از قفس برای پرورش آن‌ها است.

 

2 پاسخ

    1. سلام برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید
      ۰۹۱۲۰۲۱۲۴۶۹
      ۰۹۱۵۹۱۵۰۰۷۵
      ۰۹۰۵۴۴۳۳۵۰۹
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *